Invalshoek 4: Kunst en vermaak
1 Er zijn een paar belangrijkste
vormen van vermaak in de 19e eeuw:
Liederencyclus: Een reeks liederen
met een centraal thema. Voorbeelden: Franz Schubert met die Wintreise of die Schöne
Müllerin.
Wals (Weense Wals): Een
danssoort in uit de volksmuziek uit Zuid-Duitsland en Oostenrijk rond 1770 is
ontstaan. (3/4-maat). De Weense wals is een parendans met een snelle
driekwartsmaat (Engelse wals is langzamer).
Operette: Letterlijk
kleine opera is een vorm van muziektheater die erg lijkt op opera, maar de
onderwerpen zijn vaak iets minder serieus. De muzikale nummers worden vaak verbonden
door gesproken dialogen.
Romantisch ballet: Vanuit de
hofballetten ontstonden in Frankrijk en Italië rond 1830-1850 het romantisch
ballet. Deze balletten gaan vooral over de sprookjeswereld, het bovenaardse, liefde,
dood, zelfopoffering. Door de exotische situering en vaak onwezenlijke personages
hielp het de mensen even weg te zijn uit het dagelijks leven. De dansers
droegen veel wit en tutu’s. Ballet Blanc is een typisch romantisch ballet
onderdeel. Voorbeelden zijn het Zwanenmeer en de Notenkraker.
Vaudevilletheater: Populair
muziektheater met liederen dat ontstond op basis van het Franse
improvisatietoneel. Het kan beschouwd worden als de voorloper van het
hedendaagse cabaret en stand-upcomedy.
Melodrama: Een genre in het
theater waarbij zang of muziek en drama gecombineerd werden. Muziek werd
gebruikt om de emoties te versterken en verduidelijken. Tegenwoordig betekent
het dat dramatische actie op toneel, film op televisie begeleid wordt door
muziek.
Openbare concerten in concertzalen:
Na de Franse revolutie richten muzikanten samen met welgestelde burgers
muziekmaatschappijen op om zelf concerten te organiseren. Dat kwam omdat veel
muzikanten noodgedwongen ander werk moesten zoeken omdat de speelliedengilde
werd afgeschaft.
2 Mensen vonden het belangrijk om
gezien te woorden als ze uitgingen. Dat kun je zien aan bijvoorbeeld de entree.
De trap is ontzettend groot, staat midden in, en is sierlijk met de golvende
lijnen, beelden en lampen. De trap trekt erg de aandacht, waardoor je zeker
gezien wordt als je er oploopt. De zaal zelf is rond, daardoor kunnen de
toeschouwers elkaar ook nog een goed bekijken en worden de toeschouwers zelf
ook een soort middelpunt. Ook is er een balkon met natuurlijk echter zicht op
het spel, maar ook extra zicht op jouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten