donderdag 20 november 2014

Romantiek en realisme invalshoek 4


Invalshoek 4: Kunst en vermaak

1             Er zijn een paar belangrijkste vormen van vermaak in de 19e eeuw:

Liederencyclus: Een reeks liederen met een centraal thema. Voorbeelden: Franz Schubert met die Wintreise of die Schöne Müllerin.

Wals (Weense Wals): Een danssoort in uit de volksmuziek uit Zuid-Duitsland en Oostenrijk rond 1770 is ontstaan. (3/4-maat). De Weense wals is een parendans met een snelle driekwartsmaat (Engelse wals is langzamer).

Operette: Letterlijk kleine opera is een vorm van muziektheater die erg lijkt op opera, maar de onderwerpen zijn vaak iets minder serieus. De muzikale nummers worden vaak verbonden door gesproken dialogen.

Romantisch ballet: Vanuit de hofballetten ontstonden in Frankrijk en Italië rond 1830-1850 het romantisch ballet. Deze balletten gaan vooral over de sprookjeswereld, het bovenaardse, liefde, dood, zelfopoffering. Door de exotische situering en vaak onwezenlijke personages hielp het de mensen even weg te zijn uit het dagelijks leven. De dansers droegen veel wit en tutu’s. Ballet Blanc is een typisch romantisch ballet onderdeel. Voorbeelden zijn het Zwanenmeer en de Notenkraker.

Vaudevilletheater: Populair muziektheater met liederen dat ontstond op basis van het Franse improvisatietoneel. Het kan beschouwd worden als de voorloper van het hedendaagse cabaret en stand-upcomedy.

Melodrama: Een genre in het theater waarbij zang of muziek en drama gecombineerd werden. Muziek werd gebruikt om de emoties te versterken en verduidelijken. Tegenwoordig betekent het dat dramatische actie op toneel, film op televisie begeleid wordt door muziek.

Openbare concerten in concertzalen: Na de Franse revolutie richten muzikanten samen met welgestelde burgers muziekmaatschappijen op om zelf concerten te organiseren. Dat kwam omdat veel muzikanten noodgedwongen ander werk moesten zoeken omdat de speelliedengilde werd afgeschaft.


 
Opera Parijs

2             Mensen vonden het belangrijk om gezien te woorden als ze uitgingen. Dat kun je zien aan bijvoorbeeld de entree. De trap is ontzettend groot, staat midden in, en is sierlijk met de golvende lijnen, beelden en lampen. De trap trekt erg de aandacht, waardoor je zeker gezien wordt als je er oploopt. De zaal zelf is rond, daardoor kunnen de toeschouwers elkaar ook nog een goed bekijken en worden de toeschouwers zelf ook een soort middelpunt. Ook is er een balkon met natuurlijk echter zicht op het spel, maar ook extra zicht op jouw.                   

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten